ביטוח -  מרכז ביטוח באינטרנט

   אותיות קטנות
כס
ף גדול

     

 

תנאי השימוש באתר | הוסיפו למועדפים   | עדכונים  | צרו קשר

 

ייעוץ בביטוח כללי

יותר מ 35 שנות ותק  בענף הביטוח הכללי, מתמחה בהדרכה ובייעוץ לניהול סיכונים בביטוח כללי, לעסקים ארגונים, חברות, סוכנויות ומוסדות.

 

שירותי הייעוץ של קטיה שורצמן, כוללים:

 

מתן חוות דעת שניה לעבודות קיימות של יועצי ביטוח, הכנת מפרטים ומכרזים, נספחים ואישורי ביטוח, ניהול תביעות, מתן הרצאות והדרכה, ייעוץ וניהול תוכן לאתרי אינטרנט בתחום הביטוח, פיתוח פוליסות, חו"ד מומחה לבית המשפט ועוד.

 


 

קטיה שורצמן  כתבות ביטוח ב"גלובס"

 

 

כל הכתבות   ביטוח חיים ביטוח רכב ביטוח דירה ביטוח תאונות ביטוח נסיעות  לחו"ל כללי

 

 

החשוד המיידי

קטיה שוורצמן  גלובס 18/6/2006

למדריך התביעות המלא

על וריאציות בתביעת הביטוח שישלחו אליכם ישירות חוקר פרטי

 

בהרצאה בנושא הונאות ביטוח שהעביר במרס האחרון יוסי וינשטוק, מנכ"ל חברת הביטוח "שומרה", העריך וינשטוק את עלות הונאות ביטוח החובה לרכב בכ-700,000 שקל לשנה - דבר המייקר בממוצע את ביטוח החובה ב-300 שקל למבוטח. בטפלן בתביעות ביטוח החובה נעזרות חברות הביטוח בטיפול בתביעות ביטוח רכב חובה במאגר מידע מיוחד העומד לרשותן לצורך זה, לפי כללים והנחיות שהוכתבו על ידי המפקח על הביטוח.

קיומן של הונאות ביטוח ידוע אף בענפי ביטוח אחרים. כבעלת ניסיון בתחום הביטוח הכללי, ובכלל זה ניהול תביעות מטעם מבטח, עלה בידי לגבש רשימה של "אורות אדומים" העשויים לעורר חשד בלבו של מנהל תביעות בחברת הביטוח, שיביאו לשליחת חוקר מטעם המבטח לבדוק את העניינים מקרוב. מטבע הדברים, חלק מהחשדות מתגלים כחששות שווא, בחלק אחר החשד נשאר אולם חברת הביטוח אינה מצליחה להוכיח את גורם ההונאה ומשלמת את התביעה - ולפעמים אף פועלת לחידוש החקירה לאחר תשלום התביעה, כאשר המבוטח קיבל את כספו ואינו שומר על כללי הזהירות. אם חברת הביטוח מצליחה להוכיח את ההונאה, המבוטח נדרש להשיב את הסכום שקיבל בתוספת הוצאות המבטח ולתת הסברים במשטרה.

 

הנה כמה נקודות, אשר עצם קיומן אינו מהווה הוכחה להונאת ביטוח אלא עשוי להניע את פקיד התביעות להשקיע זמן ומשאבים רבים יותר בבדיקת התביעה:

 

מטפל אחד לכל המעורבים באירוע - אותו מוסך, אותו עו"ד, אותו סוכן ביטוח.
 

פעילות ביטוחית בסמוך למועד האירוע המגדילה את אחריותה של חברת הביטוח - כאשר אחריותה של חברת הביטוח גדלה בשל ביטוח חדש או תוספת לביטוח קיים שנערכו בסמוך לאירוע.

 

המצב הפיננסי של המבוטח ביחס לערך הרכוש שניזוק - למשל, כאשר מבוטח המשתכר שכר מינימום תובע תגמולי ביטוח בשל ביטוח רכב שערכו מאות אלפי שקלים או אם המבוטח שקוע בחובות כבדים.

 

כשל בהצלבת מידע - המבטח מקבל מידע סותר מהמבוטח בעדויות שונות או שקיים חוסר התאמה של עדויות הקשורות במידע שנמסר בעת עריכת הביטוח, נסיבות האירוע, היקף הנזק, מועד האירוע וכדומה. לדוגמה, מבוטח המוסר כי במועד גניבת הרכב מאזור גוש דן שהה באילת בעוד אחד העדים מוסר שפגש אותו בפתח תקווה כרבע שעה לפני הגניבה; המבוטח מוסר מדווח על צמיד זהב שנגנב כאשר אחד מבני המשפחה מעיד כי אותו צמיד אבד לפני חודשים אחדים; תיאור נסיבות התאונה אינו תואם את הנזק (פגיעה בצד ימין ונזק בצד שמאל), ועוד.

 

התנהגות שאינה סבירה - מבוטח הנתבע בביטוח צד ג' מזדרז להודות באשמה במשרדי המבטח (הודאה באשמה בפני הנפגע אינה מחייבת את המבטח), משלם מיד את דמי ההשתתפות העצמית ועם הגשת התביעה לוחץ על המבטח לשלם לצד ג' את הנזק; מבוטח הדוחה ללא סיבה ברורה ביקורת של שמאי ביטוח, חוקר מטעם המבטח או משקמי נזקים.

 

חוסר סבירות בתיאור האירוע - המבוטח, למשל, טוען שהגנבים נכנסו ויצאו מחלון צר בקומה א' על עמודים וטוען שלקחו עמם מכשיר טלוויזיה גדול אשר אינו יכול לעבור מבעד לאותו חלון.

" הקשר בין הנפשות הפועלות - כאשר קיימים קשרי משפחה, נישואין, חברות, עבודה או הכרות בין הפוגע והנפגע או מי מהעדים.

 

מיהו הנתבע - חברות הביטוח נזהרות שבעתיים ביישוב תביעות של חברות גדולות, אשר תובעים נוטים "להלביש" על כלי הרכב שלהם פגיעות קיימות ברכב המבוטח בכיסוי צד ג' בלבד.

" זהות התובע - התובע הוא פנים מוכרות לנציגי המבטח מתביעות קודמות שהגיש בעבר נגד המבטח אותו הוא תובע בהווה או נגד מבטחים אחרים.

 

תוצאות חקירה - חוקרי הביטוח מצליחים לתעד את המבוטח הטוען לשיתוק ברגליים עולה ורוקד על שולחן בטברנה ביוון; מתברר כי "הסחורה הגנובה" נמכרה לתושב השטחים כשבועיים לפני "האירוע", וכדומה.

 

צירופי מקרים - כאשר סוג מסוים של נזקים מתרחש בסמיכות זמנים במקום עבודה מסוים, באותו אזור גיאוגרפי או למבוטחים של אותו סוכן.

 


הכותבת היא יועצת לניהול סיכונים וביטוח, מחברת מדריך הביטוח לצרכן ובעלת אתר האינטרנט בנושא ביטוח WWW.ALBIT.CO.IL



כל הזכויות שמורות לקטיה שורצמן  ©Copyright