ביטוח -  מרכז ביטוח באינטרנט

    אותיות קטנות
כס
ף גדול

     

 

תנאי השימוש באתר | הוסיפו למועדפים   | עדכונים  | צרו קשר

 

ייעוץ בביטוח כללי

יותר מ 35 שנות ותק  בענף הביטוח הכללי, מתמחה בהדרכה ובייעוץ לניהול סיכונים בביטוח כללי, לעסקים ארגונים, חברות, סוכנויות ומוסדות.

 

שירותי הייעוץ של קטיה שורצמן, כוללים:

 

מתן חוות דעת שניה לעבודות קיימות של יועצי ביטוח, הכנת מפרטים ומכרזים, נספחים ואישורי ביטוח, ניהול תביעות, מתן הרצאות והדרכה, ייעוץ וניהול תוכן לאתרי אינטרנט בתחום הביטוח, פיתוח פוליסות, חו"ד מומחה לבית המשפט ועוד.

 


 

קטיה שורצמן  כתבות ביטוח  ב"גלובס"

 

 

כל הכתבות   ביטוח חיים ביטוח רכב ביטוח דירה ביטוח תאונות ביטוח נסיעות  לחו"ל כללי

 

זוגיות במשבר

כשחתול שחור עובר בין הסוכן למבוטח

 

קטיה שוורצמן  גלובס 23/7/2006 

סוכן הביטוח - המדריך המלא

 

לפעמים קורה כי בין המבוטח לבין סוכן הביטוח מתגלעות אי הבנות שונות המובילות לחוסר שביעות רצון של המבוטח מהסוכן, או גם של סוכן הביטוח מהמבוטח. מה קורה במקרים בהם לא ניתן להגיע לפשרה ולגשר על הפערים?

 

נתחיל מהסוכן: סוכן הביטוח אינו רשאי לבטל מטעמו פוליסת ביטוח, אלא אם כן הוא משמש מורשה חתימה של חברת ביטוח. אולם סוכן הביטוח יכול לפנות לחברת הביטוח ולבקש ממנה לבטל את הפוליסה. פוליסות לביטוח דירה ורכב (וכך גם מרבית הפוליסות העסקיות) ניתנות, בדרך כלל, לביטול על ידי חברת הביטוח במתן אתראה מראש בתוך התקופה הנקובה בפוליסה וללא כל צורך לציין את סיבת הביטול.

 

חברת הביטוח שמבטלת פוליסה לפני תום תקופת הביטוח, כאשר סיבת הביטול אינה קשורה בניסיון של המבוטח לרמות את חברת הביטוח או בהפרת תנאי הביטוח על ידי המבוטח, מחויבת על-פי חוק להחזיר למבוטח את הפרמיה שהייתה גובה ביום הביטול ממבוטח דומה יחסית לתקופה שנותרה. הואיל וסוכן הביטוח מתפרנס מעמלה המחושבת באחוזים מהפרמיה, כרוך הביטול בהקטנת עמלה הנובע מהקטנת הפרמיה, ומסיבה זו סוכני הביטוח אינם ששים ואינם ממהרים לבקש ביטולי פוליסות גם באותם מקרים שאינם מוצאים שפה משותפת עם המבוטח.

 

מנגד בפני המבוטח עומדות כמה אפשרויות: הראשונה היא כמובן להבליג ולסבול. המבוטח יכול לבקש לבטל את הפוליסה ולערוך במקומה ביטוח באמצעות סוכן אחר בחברת ביטוח אחרת, לצמצם את הכיסוי ולערוך ביטוח במקום אחר או לבקש למנות עבורו סוכן אחר באותה חברת ביטוח. ללא קשר לאפשרות שבה בחר, רשאי המבוטח להגיש תלונה נגד סוכן הביטוח אצל חברת הביטוח, במחלקת התלונות של הפיקוח על הביטוח וגם בלשכת סוכני הביטוח, אם הסוכן נמנה על חבריה.

 

משלוש יוצאת אחת

 

מה מבין שלוש החלופות השונות טובה יותר למבוטח?

 

ביטול הביטוח - ביטול הביטוח לפני תום התקופה כרוך בדרך כלל בסנקציות כספיות כנגד המבוטח. הסנקציות לא יופעלו כאשר מבוטח מבקש לבטל ביטוח אותו רכש באמצעות סוכן שפנה אליו מבלי שהוזמן למקום מגוריו או מקום עבודתו, אם בקשת הביטול נתקבלה בתוך שלושה ימי עסקים ממועד ההתקשרות. לפי חוק הפיקוח על מוצרים פיננסיים (ביטוח), במקרה כזה, לא יידרש המבוטח לשלם פרמיה בכלל.

ייתכן אפילו שביטול פוליסה במועד הקרוב לסיום תקופת הביטוח ועריכת ביטוח חלופי אצל סוכן חדש יניב למבוטח חיסכון בפרמיה ולא הפסד. בכל מקרה בו שוקלים לבטל את הביטוח הקיים יש לשקול את העלות מול התועלת, כלומר הקנס בגין הביטול המוקדם מול החיסכון האפשרי בעלות הביטוח באמצעות הסוכן החדש. הקנס עלול להגיע במקרים מסוימים גם ל-20% מהפרמיה השנתית. מסיבה זו, נמנעים מבוטחים רבים לבטל את הביטוח גם כאשר אינם שבעי רצון מסוכן הביטוח או מהחברה.

 

צמצום הביטוח - כאשר מצמצמים את הביטוח בתוך תקופת הביטוח, מחויב המבטח להחזיר את הפרמיה בעבור הצמצום לפי חישוב יחסי לתקופה שנותרה - כלומר, אם חלפה עד למועד הצמצום חצי שנה יחויב המבטח להשיב מחצית מהפרמיה השנתית המגיעה למבוטח בשל הצמצום). המבוטח אינו נדרש לתשלום עונשי מעבר לתשלום דמי התוספת בעבור הנפקת תוספת השינוי.

 

דוגמאות לצמצום אפשרי של כיסוי ביטוחי לדירה: ביטול הכיסוי בעבור התכולה ונזקי רעידת אדמה וצנרת למבנה, כאשר הפוליסה ממשיכה לבטח את המבנה כנגד אש בלבד; בביטוח רכב, ביטול הכיסוי בעבור הביטוח המקיף והותרת כיסוי צד ג' בלבד. במקביל לצמצום הכיסוי, כאמור, עורכים ביטוח חלופי תוך מתן הודעה למבטח החדש על הכיסוי המצומצם שנשאר עד תום התקופה.

 

החלפת סוכן - הפתרון האחרון והרצוי במרבית המקרים, הואיל ואינו כרוך בהוצאה כספית מצד המבוטח הוא הפניית בקשה חתומה לחברת הביטוח הכוללת את מספרי הפוליסות הנדונות לפיה מבקש המבוטח למנות במקום הסוכן הקיים סוכן אחר (שם הסוכן אמור להיות נקוב בבקשה, לאחר קבלת הסכמתו לשמש סוכן חלופי של המבוטח).

 

במינוי סוכן חלופי, רצוי גם לערוך זיכרון דברים בכתב המפרט את המטלות של הסוכן החדש (כמו למשל טיפול בתביעות פתוחות, המצאת העתקים למשעבד וכו') כדי שכל צד ידע מה מוטל עליו ולמה עליו לצפות מהקשר החדש.

 

למותר לציין כי האפשרות האחרונה היא הפחות רצויה לסוכן הביטוח הקיים, אולם חשוב לנקוט משנה זהירות עם סוכן הביטוח החדש על מנת שלא לחזור על אותן הטעויות שנעשו עם הסוכן הקודם.

 


הכותבת היא יועצת לניהול סיכונים וביטוח, מחברת מדריך הביטוח לצרכן ובעלת אתר האינטרנט בנושא ביטוח WWW.ALBIT.CO.IL



כל הזכויות שמורות לקטיה שורצמן  ©Copyright