ביטוח -  מרכז ביטוח באינטרנט

  אותיות קטנות
כס
ף גדול
 

     

 

תנאי השימוש באתר | הוסיפו למועדפים   | עדכונים  | צרו קשר

 

ייעוץ בביטוח כללי

יותר מ 35 שנות ותק  בענף הביטוח הכללי, מתמחה בהדרכה ובייעוץ לניהול סיכונים בביטוח כללי, לעסקים ארגונים, חברות, סוכנויות ומוסדות.

 

שירותי הייעוץ של קטיה שורצמן, כוללים:

 

מתן חוות דעת שניה לעבודות קיימות של יועצי ביטוח, הכנת מפרטים ומכרזים, נספחים ואישורי ביטוח, ניהול תביעות, מתן הרצאות והדרכה, ייעוץ וניהול תוכן לאתרי אינטרנט בתחום הביטוח, פיתוח פוליסות, חו"ד מומחה לבית המשפט ועוד.

 


 

קטיה שורצמן  כתבות ביטוח דירה ב"גלובס"

 

 

כל הכתבות   ביטוח חיים ביטוח רכב ביטוח דירה ביטוח תאונות ביטוח נסיעות  לחו"ל כללי

 

 

כל המוסיף גורע

 

קטיה שוורצמן  גלובס  21/5/2006

למדריך ביטוח דירה

למדריך תביעות ביטוח

תפיסת טרמפ" על תביעת ביטוח מוצדקת עלולה לעלות ביוקר

כאשר בתי המשפט דנים בתביעות של מבוטחים המוגשות נגד חברות הביטוח המסרבות לשלם להם תגמולי ביטוח לפי הפוליסה, הם יכולים להיות קשובים למבוטחים בכל הקשור לפרשנות תנאי הפוליסה, להסבר שנתנו סוכני הביטוח למבוטחים לפני ההתקשרות בהסכם הביטוח וכן לטענות נוספות ורבות. אולם אם חברת הביטוח מצליחה להוכיח לבית המשפט כוונה של מבוטח להוציא כספים במרמה, ולו בשל פריט אחד הקשור במקרה ביטוח שאכן אירע, במרבית המקרים יפטור בית המשפט את חברת הביטוח מאחריותה כלפי המבוטח לגבי כל המקרה כולו.

 

חידת הדי.וי.די

כך, למשל, פסקה רק בשבוע שעבר (14.5.06) השופטת רונית פינצ'וק בתביעה שהוגשה נגד איילון חברה לביטוח בע"מ בשל נזקי פריצה לדירה. הנזק הכללי הוסכם בין המבוטח לבין חברת הביטוח ועמד על 73,000 שקל.

 

חברת הביטוח שלחה חוקר פרטי לבדוק את טענת המבוטח וגרושתו, כי הגיעו לבית ומצאו שהוא נפרץ, האזעקה נתלשה, התריס מורם ובדירה שרר אי סדר. בנוסף לתביעה בשל הנזק הכספי, טען המבוטח כי חברת הביטוח נהגה בו זלזול כאשר במשך למעלה מחצי ושנה לא הודיעה לו את עמדתה בקשר לתביעתו.

 

חברת הביטוח, מצידה, טענה שלוש טענות נגד המבוטח: אי הוכחת מקרה הביטוח, מסירת עובדות כוזבות או העלמת עובדות בקשר למקרה בכוונת מרמה וכן היותה של הדירה בלתי מאוישת במועד הפריצה, כאשר הפוליסה מחייבת איוש הדירה.

 

לגבי טענתה של חברת הביטוח להיעדר סימני פריצה קבעה השופטת כי חברת הביטוח לא הגישה חוות דעת או תצהיר של השמאי לגבי היעדר סימני פריצה, ומשלא עשתה כן יש לצאת מההנחה כי השמאי והחוקר לא מצאו פגם בסימני הפריצה - לכן נקבע כי המבוטח עמד בנטל הוכחת קרות האירוע.

 

לטענת חברת הביטוח, לא התגורר איש בדירה באופן סביר למעלה מ-60 ימים רצופים לפני הפריצה כנדרש לפי תנאי הפוליסה, ולכן אין כיסוי ביטוחי לאירוע הפריצה. המבוטח מסר כי הוא וגרושתו התגוררו בדירה באופן רצוף עד חודש לפני הפריצה. לאור העדויות בתיק, קיבלה השופטת את גרסת המבוטח כי במועד אירוע הפריצה הדירה לא הייתה "בלתי תפוסה" כהגדרתה בפוליסה.

 

אולם טענתה המרכזית של חברת הביטוח הייתה כי המבוטח ביצע תרמית בתביעת הביטוח, כהגדרתה בחוק, לפחות בכל הנוגע לשני מכשירי טלוויזיה ומכשיר די.וי.די בערך כולל של 6,500 שקל. לטענת המבוטח, הציוד אכן נגנב - אולם לפי ממצאי חברת הביטוח שכן הציוד לבטח וללא פגם בדירת גרושתו. חברת הביטוח טענה, כמובן, כי המבוטח ניסה לנצל את הפריצה כדי לקבל פיצוי בשל פריטי רכוש שלא נגנבו.

 

לאור הסתירות בעדויות מטעם המבוטח, נקבע כי לאחר הפריצה הפריטים הנדונים אכן נמצאו בדירת גרושתו. השופטת הגיעה למסקנה שהמבוטח הוסיף את שתי הטלוויזיות לתביעתו במטרה לקבל בעבורן כספים שלא כדין, כשלגבי מכשיר הדי.וי.די. נותרה הסוגיה בספק.

 

בתוספת הצמדה וריבית

החוק, כאמור, קובע בין היתר כי כאשר המבוטח מוסר לחברת הביטוח עובדות כוזבות בקשר לתביעתו, או מעלים ממנה עובדות בנוגע למקרה מתוך כוונת מרמה, חברת הביטוח פטורה מאחריותה לגבי התביעה כולה. בפסק הדין מפורט הדרוש לביסוס כוונת מרמה: "מסירת עובדות בלתי נכונות או כוזבות מתוך מודעות המבוטח לאי הנכונות או לכזב ומתוך כוונה להוציא באמצעותן כספים שלא כדין מחברת הביטוח".

 

בפסק הדין הטרי הוזכרה שורה ארוכה של פסקי דין קודמים בהם נשללו ממבוטחים תגמולי ביטוח בנסיבות דומות. במקרה הזה, כוונת המרמה גברה אף על הכשל לכאורה של חברת הביטוח, שלא טרחה לשלוח למבוטח מכתב דחייה ולא פרטה טענותיה נגדו לפני הגשת כתב ההגנה לבית המשפט. השופטת קבעה עוד כי אי מתן תוקף להוראת סעיף 25 לחוק (הנוגע למקרה של מרמה בתביעת תגמולים) הוא בניגוד לאינטרס הציבורי: לפיכך נדחתה כמובן התביעה נגד חברת הביטוח והמבוטח נדרש לשלם ביוקר - ולהעביר לחברת הביטוח הוצאות משפט ושכר טרחה בסך 12,000 שקל בתוספת מע"מ ובצירוף הפרשי הצמדה וריבית. "

 

 


הכותבת היא יועצת לניהול סיכונים וביטוח, מחברת מדריך הביטוח לצרכן ובעלת אתר האינטרנט בנושא ביטוח WWW.ALBIT.CO.IL



כל הזכויות שמורות לקטיה שורצמן  ©Copyright