ייעוץ בביטוח כללי
יותר מ
35 שנות ותק בענף
הביטוח הכללי,
מתמחה
בהדרכה ובייעוץ
לניהול סיכונים
בביטוח כללי, לעסקים ארגונים, חברות,
סוכנויות ומוסדות.
שירותי הייעוץ
של קטיה
שורצמן,
כוללים:
מתן חוות דעת שניה לעבודות
קיימות של יועצי ביטוח, הכנת מפרטים
ומכרזים, נספחים ואישורי ביטוח,
ניהול
תביעות, מתן הרצאות
והדרכה, ייעוץ וניהול תוכן לאתרי
אינטרנט בתחום הביטוח, פיתוח פוליסות,
חו"ד מומחה
לבית המשפט ועוד.
|
קטיה
שורצמן
כתבות ביטוח רכב ב"גלובס"
קטיה שוורצמן
גלובס
30/1/2006
למדריך המלא לביטוח רכב חובה
כמה אמיתות שכדאי לדעת על תוקפו של
ביטוח
רכב חובה
בביטוח
חובה לרכב קיימים תנאי מינימום מחייבים על פי חוק
לביטוח רכב חובה. בביטוח חובה מבוטחים אף
גורמים שלא שילמו את דמי הביטוח, כמו האדם
שנוהג ברשות המבוטח (בתנאי שהפוליסה אינה
מוגבלת לגביו), נוסעי הרכב והולכי הרגל.
הפוליסה מבטחת את אחריותו החוקית של הנהג
או של בעל הרכב כלפי הנפגעים ואף את
הנזקים שנגרמו לו עצמו כאילו היה צד
שלישי, זאת מתוקף הוראות שני החוקים
הנוגעים לביטוח זה: הפקודה לביטוח רכב
מנועי וחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
הנה כמה דברים שכדאי לדעת על ביטוח החובה
לרכב:
מי אינו זכאי לפיצוי?
מי שגרם לתאונה במתכוון, מי שהשתמש ברכב
ללא רשות (גנב רכב), מי שנמצא ברכב בידיעה
שמשתמשים בו ללא רשות, מי שנהג ברכב ללא
רישיון לנהוג בו (למעט מי שרישיונו פקע
בשל אי תשלום אגרה), מי שהרכב שימש לו או
סייע לו לביצוע פשע, מי שנהג ברכב ללא
ביטוח מתאים, בעל או מחזיק רכב שנפגע על
ידי הרכב כאשר נהג בו ברשותו אדם אחר
שאינו מבוטח בפוליסה. האמור לעיל אינו
פוגע בזכותם של התלויים לתבוע לפי חוק
הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
מהו שימוש ברכב מנועי?
השימוש לצורך הביטוח כולל נסיעה, כניסה
וירידה מהרכב, חניה, דחיפה או גרירה,
טיפול או תיקון דרך על ידי המשתמש או אדם
אחר שלא במסגרת עבודתו, התהפכות הרכב
והינתקות או נפילה של חלק ממנו או של
המטען שעליו תוך כדי נסיעה או בעת חניה.
הכיסוי כולל גם פגיעה של רכבת, טרקטור,
מכונה ניידת הכשירה לנוע בכוח מכני בכביש
ורכב נגרר או נתמך על ידי רכב מנועי.
מה אינו כלול בביטוח חובה?
טיפול של אדם ברכב במסגרת עבודתו, פריקה
וטעינה כשהרכב עומד, פגיעה על ידי כלי
שאינו מוגדר בחוק כרכב לצורך הביטוח - כמו
למשל כלי שלא נועד מעיקרו לשמש לתחבורה
יבשתית (דוגמת מכוניות מרוץ, כסא גלגלים,
עגלת נכים ועוד), פגיעה על ידי פעולת
איבה, פגיעה כאשר הרכב חונה בחניה מותרת,
נזק על ידי מעשה מכוון כדי לגרום נזק גוף
או רכוש לאדם. בנוסף יש לקחת בחשבון
הגבלות שנכללו לפי הפוליסה, כמו זהות נהג,
הסעה בתשלום, סחר רכב, נהיגה בשכרות
וכדומה.
מעורבות מספר כלי רכב בתאונה אחת:
כאשר בתאונת דרכים מעורבים מספר כלי רכב,
חלוקת תשלום הפיצויים בין המבטחים נעשית
כך:
נפגעים בתוך כלי הרכב
- הביטוח של כל נוהג
אחראי לתשלום עבור נזקי הגוף של מי שנסע
ברכבו.
נפגעים מחוץ לכלי הרכב
- הנוהגים אחראים
כלפיו יחד ולחוד ונושאים בינם לבין עצמם
בנטל החיוב בחלקים שווים.
תאונה בין רכב כבד לרכב קל
(רכב פרטי כולל
מונית, ולא כולל אוטובוס ורכב מסחרי
שמשקלו הכולל עד 4 טון) - מבטחי הרכב הכבד
ישלמו למבטחי הרכב הקל 50 אחוזים מן
הפיצויים על נזקי הגוף של מבטחי הרכב הקל.
אוטובוס ורכבת אינם נופלים באחת משתי
הגדרות והם נחשבים מבחינת החוק ל"רכב
ביניים". במקרה של התנגשות משאית עם כלי
רכב פרטי אחד או יותר, חבים מבטחי המשאית
למבטחי החובה של הרכב הקל 50% מסכום
הפיצויים של ביטוח החובה.
הגבלות בביטוח חובה:
חברות הביטוח יכולות לקבוע בפוליסה הגבלות
לביטוח חובה, אך לפי פקודת ביטוח רכב
מנועי לא יהיה כל תוקף כלפי צד שלישי
(נוסעים והלכי רגל) למגבלות כמו גיל, מצב
גופני או נפשי של הנוהגים ברכב, משך היותם
בעלי רישיון, מצב הרכב, מספר האנשים
המוסעים בו ועוד.
תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה:
על הנפגע למצות תחילה את זכויותיו לפי חוק
הביטוח הלאומי לפני שיוכל לקבל את ההפרש
המגיע לו לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות
דרכים.
ייחוד עילה והגבלת הפיצוי:
ביטוח רכב חובה מבוסס על ייחוד עילה,
כלומר: נפגע בתאונת דרכים שיש לו זכות
לתביעה לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות
דרכים, אינו יכול לקבל את דרישתו אלא אם
כן התאונה נגרמה על ידי אדם אחר במתכוון.
הפיצוי מוגבל לשילוש השכר הממוצע במשק
ולסכום הקבוע בחוק לגבי נזקים שאינם נזקי
ממון.
עודכן ביום 1/2/2010
הכותבת היא
יועצת לניהול סיכונים וביטוח, מחברת מדריך הביטוח
לצרכן ובעלת אתר האינטרנט בנושא ביטוח
WWW.ALBIT.CO.IL
|
|